Chci zrušit daňové zvýhodnění hypoték
Rozhovor s ministrem financí Miroslavem Kalouskem
* * Hodláte dál zachovat zvýhodnění hypoték?
Ještě o tom povedeme diskusi, ale já osobně nehodlám.
* * Chcete tedy odbourat možnost, aby si klienti, kteří tak řeší vlastní bydlení, snižovali základ daně o zaplacené úroky? V prvních letech to pro ně může znamenat až desetitisíce do rodinného rozpočtu.
Myslím si, že to bude složitá diskuse, ale chci ji alespoň podstoupit. Netvrdím, že s tím stojí a padá svět. Není to v koaliční dohodě. Proto se ani nebudu tolik zlobit, když mi to neprojde.
* * Neprojevilo by se to ve stagnaci bytové výstavby a trhu s byty?
Nedomnívám se. Je to o tom, že někdo platí na úkor jiného. Proč by lidé s nízkými příjmy, kteří na hypotéky nikdy nedosáhnou, měli připlácet na hypotéky těch středně a vysoko příjmových osob? Já jsem pro rovné šance. Proto jsem třeba i proti daňovému zvýhodnění zaměstnaneckých benefitů, na které musíme platit vy, já nebo důchodce.
* *Velkou diskusi lidí vyvolaly chystané změny v oblíbeném stavebním spoření. Jeho účastníci fakt, že letošní příspěvek jim bude zničehonic zdaněn 50 procenty, kritizují a tvrdí, že jde o podraz ze strany vlády.
No, ale pořád něco dostanou… nedojde k ničemu jinému než tomu, že všichni, kteří jim na ten příspěvek přispějí, to udělají jen polovinou.
* * Oni ale dodrželi všechny smluvní podmínky.
Tak ať se podívají na smlouvu. Je tam napsáno, že výše státního příspěvku se řídí aktuální platnou legislativou a nikdo nemůže garantovat, že se nezmění daň. Tak jaký podraz?
* * Když chcete rušit daňové výjimky, sáhnete třeba také na prezidenta, jehož plat se nedaní a činí 196 512 Kč a k tomu má nezdaněné náhrady ve výši 190 500 korun?
Jistě. Rušení výjimek se musí nutně týkat všech. Ta rovnice je jednoduchá. Má-li kdokoli nezdaněné příjmy, ostatní musí platit vyšší daně.
* * Byl jste někdy nucen půjčit si peníze na to, abyste vyžil?
V osmdesátých letech ano. Před výplatou se mi stalo, že jsem si půjčil třeba stovku dvě.
* * Ptáme se proto, zda jsou vůbec politici po dvaceti letech ve vrcholných funkcích schopni vžít se do situace lidí, na které nejvíc dolehnou chystané reformy vaší vlády.
Já jsem nespadl z Marsu. Byl jsem v situacích, kdy jsem vydělával velmi málo peněz. Moje maminka má velmi malý důchod, takže jí pomáhám, což je automatickou povinností všech. Velmi často říkám, když mluvím s některými důchodci s nízkými příjmy, a je to označováno za mimořádně asociální: pozdravujte vaše děti. Oni vůči vám mají vyživovací povinnosti, dokonce ze zákona.
* * To je sice hezké, ale jste ochoten připustit, že na tom mohou být i samy jejich děti špatně?
Samozřejmě. Nežiji ve vzduchoprázdnu, uvědomuji si, že někteří lidé mají nízké příjmy. Vím, kam tím míříte. Naznačujete, že naše reformy budou tvrdé. Já si to nemyslím. Řekl bych, že jsou relativně sociálně citlivé. I když pravda, ve vaší otázce je ukryto něco, co se strašně špatně vysvětluje. Snižujete-li dávky a podpory, tak někomu, kdo je zvyklý na peníze, které si nikdy nevydělal, najednou říkáte: budete brát méně. On má pocit, že mu něco berete. Ve skutečnosti mu nic neberete, on bude pořád dál dostávat na úkor někoho jiného. Přesto to ale vnímá jako svou újmu. Ovšem zdůrazňuji, že nadále tady budeme mít silný sociální stát. Ano, rovnostářství bude o něco menší, než bylo dosud. Ale jasně jsme řekli, že budujeme společnost rovných příležitostí, nikoli společnost rovné spotřeby.
* * Často a rád mluvíte o odpovědnosti lidí za sebe. Pak řekněte, jak k tomu přijde odpovědný člověk, který pracuje, nekrade, od státu nikdy nechtěl žádné dávky, netuneloval banky, do kterých pak stát nalil miliardy, nepodílel se na nevýhodných obchodech a podivných státních zakázkách, a teď má doplácet na chyby politiků?
Stát nemá jiné peníze než peníze daňových poplatníků.
* * A s nimi hospodaří politici...
S nimi hospodaří politici tak, jak občané rozhodli ve volbách. Ve vaší otázce je také ukryt motiv, proč jsem se rozhodl založit TOP 09. Přál jsem si, aby tady byla politická strana, která jasně řekne: To jsou vaše peníze. A nechceteli mít dluhy, tak se musíme chovat tak, abyste je neměli. Dvacet let bylo běžnou praxí před volbami slibovat, dáme vám tolik a tolik, zajistíme to a to. Už se ale neříkalo, že vám nemůžeme přidat, pokud si na to nepůjčíme.
* * Včetně KDU-ČSL, jejímž jste byl členem.
Včetně KDU-ČSL. Opakovaně říkám, že všichni, kdo se v politice pohybujeme nějakou dobu, neseme na tom svůj díl odpovědnosti. Jsou dvě možnosti – buď to budeme házet jeden na druhého, anebo se budeme snažit dát to do pořádku.
* * Vašich chystaných reforem si všimla i zahraniční média, která píší, že Čechy čeká krev, pot a slzy. Kdo bude nejvíc plakat?
Uskromnit se musíme úplně všichni. My se to snažíme ukázat i tím symbolickým krokem, kdy začínáme snížením platů ústavních činitelů. V zásadě se to ale dotkne každého. Jedinou skupinou, které se to nedotkne, jsou senioři. Důchody budou valorizovány.
* * Podle současných pravidel?
Ano. Přiznám se bez mučení, že já jsem chtěl být od roku 2011 tvrdší. Ale koaliční dohoda je taková, že se nebude měnit zákon a pro příští rok se bude valorizovat podle současných pravidel. To znamená, že těch 14 miliard, které nás to bude stát, musíme tvrdě uspořit jinde. Jinak se vracím k tomu, že se reformy dotknou všech. Dovolte, abych tady uvedl příklad: jestliže rodina Adamičkova nebo Königova nebo Kalouskova se dopouštěla řadu let toho, že byť její čistý měsíční příjem byl třicet tisíc a ona utrácela čtyřicet a řešila to půjčkami, tak v okamžiku, kdy se rozhodla si přestat půjčovat, logicky se všichni členové rodiny musí uskromnit. Nebo to tak udělat nemusí, mohou si dále půjčovat, ale končí to návštěvou exekutora.
* *Ale to jsme na tom začátku. Rodina Adamičkova, Königova a zřejmě i Kalouskova se chovala odpovědně, nepůjčovala si, ale teď bude platit.
Odpovědnost neseme všichni, už třeba tím, že jsme volili ty politické reprezentace, které slibovaly nové a nové výdaje.
* * Před volbami jste varovali před řeckým příkladem. Nemůže pro vás být právě teď Řecko strašákem, že když říznete do toho masa příliš hluboko, zakládáte si na sociální nepokoje a stávky, které nakonec mohou ekonomiku podusit?
Nedomnívám se, že budeme řezat do masa. Budeme řezat do sádla. Trvám na tom, že jsme stále ještě výjimečně bohatá a šťastná země a že toho sádla je relativně dost. Kroky, které děláme, jsou daleko citlivější než ty, které bychom museli dělat, pokud bychom se dostali do řecké situace. Ano, je namístě očekávat protesty proti nepopulárním krokům. Nicméně je také třeba vysvětlovat, že nejsme v situaci, kdy pro nás je možné buď to udělat, nebo neudělat. Jsme v situaci, kdy existuje alternativa buď to udělat hned, relativně sociálně citlivě, nebo to neudělat, a potom se budou muset dělat mnohem tvrdší a bolestivější zákroky.
* * Neboli platí, že pokud k nějakým protestům dojde, vláda neustoupí?
Nechci je přivolávat, ale nemohu je vyloučit. Žijeme v zemi, kde se protestovalo i proti Špidlově reformě, která byla velmi sociální a nebyla hloupá. Pokud by soc. dem. měla vůli dotáhnout ji do konce, tak jsme dnes polovinu problémů neměli. Dnes budou kroky o něco tvrdší, a pokud zítra vláda ustoupí, tak za pět let budou kroky úplně drastické. Samozřejmě tomu lze předejít jednáním. Je zde tripartita. V odborech nevidím žádné nepřátele. To jsou partneři, byť mají logicky na věc úplně jiný pohled. Je možné udělat nějaký kompromis, ale není možné ustoupit v zásadních věcech týkajících se snižování deficitu veřejných rozpočtů. Je možné něco rozložit do dvou let, něco oslabit, ale není možné ustoupit od směru a cíle.
* * Do svého týmu jste vzal „bouráky“ typu slovenského exministra zdravotnictví Zajace, který TOP 09 pomáhal se zdravotnickým programem. Proč má být poradcem ministra financí, a ne ministra zdravotnictví, které taky obsadila TOP 09? Vypadá to, jako by ministr Heger nebyl schopen se Zajacem najít společnou řeč.
Neznám dva odborníky na zdravotnictví, kteří jsou také lékaři, kteří by měli stejný názor na reformu zdravotnictví. To je to samé jako právníci. A to je dobře, protože z diskuse se generuje prosaditelný koncept. Nevím, jestli je to dostatečně známo, ale ministerstvo financí má poměrně výraznou kontrolní a regulační kompetenci ke zdravotním pojišťovnám. Takže i ministr financí potřebuje někoho, kdo se velmi dobře orientuje ve zdravotnické problematice. Druhý důvod je, že TOP 09 přijala jako výzvu, že budeme spravovat všechny tři resorty, které ponesou tíhu nepopulárních opatření. Tedy finance, práce a sociální věci a zdravotnictví. Karel Schwarzenberg mi uložil, abych maximálně posílil ekonomický tým TOP 09, aby se to netýkalo jejich ministrů a jejich aparátů. Snažím se proto ten tým rozšířit např. o Rudolfa Zajace, Eduarda Janotu, Zdeňka Tůmu. Dál se budu snažit oslovovat řadu odborníků.
* *Angažovali jste jako strana bývalého guvernéra centrální banky Tůmu coby kandidáta na pražského primátora. Nechce se věřit, že by úspěšný bankéř měl být případně „jen“ primátorem. Spíš to budí dojem, jako byste se připravovali, že jednou může být šéfem strany, nebo třeba premiérem či vaším prezidentským kandidátem.
Kdokoli vstupuje do politiky, vstupuje do soutěže. Je to ale naprosto předčasné.
* *Ale nevylučujete to?
Zrovna tak jako to nemohu vyloučit u dalších jednačtyřiceti poslanců TOP 09.
* * Ani jeden z nich – ve vší úctě – ale není takovou osobností jako Tůma, jehož kandidaturou jste zaskočili ostatní strany.
Opakuji, že to nemohu vyloučit zrovna tak jako u dalších jednačtyřiceti poslanců TOP 09. Toto je opravdu mimořádně předčasné. Moc si vážíme toho, že Zdeněk Tůma je připraven aspirovat na funkci primátora. Přiznám se, že jsme spolu první diskusi vedli už před rokem, když jsem byl ministrem financí v demisi. Tehdy jsem mu říkal, že jsme se rozhodli s Karlem Schwarzenbergem založit novou politickou stranu. Zdeněk zpozorněl a povídá: do toho bych šel s vámi. Já povídám – tak proboha pojď. Takže když teď rezignoval, vrátili jsme se k tomu. Je prostě dobré získat Zdeňka Tůmu do party. Jednak pro to, že posílí náš ekonomický tým, jednak proto, že je to nejlepší možný kandidát na pražského primátora.
* * Říkal jste, že od jmenování vlády odkládáte stranická trička a obléknete tričko koaliční. Teď jste vypočítal experty, kteří vám mají pomáhat. Tak trochu to připomíná budování paralelního konkurenčního týmu proti Národní ekonomické radě vlády, kterou chce premiér Nečas oživit.
Nebuduji žádný paralelní tým. Chceme ale být stranou se silným ekonomickým zázemím, abychom mohli plnit koaliční program co nejkompetentněji.
* * Ten tým ale budujete na ministerstvu financí. Nebo ne?
To je tým TOP 09. Já snad kvůli vaší otázce budu trvat na tom, že se budeme scházet jinde než na ministerstvu financí.
* * To snad nemusíte. Jen se ptáme.
Klidně se můžeme scházet jinde, ale v každém případě budeme řešit otázky týkající se reformy veřejných rozpočtů a bude to sloužit nám. A protože jsme koaliční strana, tak to bude sloužit vládě ČR a České republice.
* * Jak chcete lidi přesvědčit, že reformy nejsou jen pro bohaté a že větší náklady na ně neponesou nízkopříjmoví občané?
Já nepoužívám termíny bohatí a chudí, protože to zavání trochu třídním bojem. Společnost dělím na sociálně potřebné, kteří musí mít nárok na pomoc, a na ostatní, kteří na ni přispívají. Čím vyšší příjmy mají, tím přispívají na sociální stát více. Nízkopříjmové skupiny obyvatelstva například – a to nechceme měnit – neplatí žádnou daň z příjmu fyzických osob. Vždy, když čtu v novinách články o tom, jak je třeba zavést progresívní daň, tak říkám: proboha, vždyť my ji máme, jedna třetina fyzických osob neplatí daň, byť daňovou povinnost má. Máte-li dvě děti, až do 19 tisíc měsíčně neplatíte ani korunu. To je podle mě vysoká míra solidarity. A nic se nezmění.
* * To hovoříte o lidech, kteří mají práci a tím i příjem a nedostanou se do nějaké vlastní vinou nezaviněné sociálně tíživé situace.
Ano. A lidé, kteří se dostanou do existenčních problémů, mají nárok na podporu. Ale bude třeba, aby vyvíjeli nějakou aktivitu. Sociální síť nesmí být alternativou ke slovu pracovat. Znamená to, že přijdu-li o práci, musím se nějakým způsobem chovat. Ne že si budu na úřad chodit pro dávky a pracovat budu načerno. Tenhle mejdan už musí skončit.
* * V koaliční smlouvě tvrdíte, že sociálně citlivým způsobem zkrátíte některé sociální dávky. Jak jste vybírali skupiny, kterým budete sahat na dávky? Proč mladé rodiny, důchodci, proč lidé pečující o postižené členy rodiny, proč dlouhodobě nemocní?
Vzhledem k časové tísni se vše bude dělat ve dvou krocích. Ten první se týká roku 2011, kde je jasné, že nepůjde o žádné hluboké systémové změny ekonomickosociálního systému, protože jde poměrně o dlouhou legislativní práci. Pro rok 2011 sice změníme některé zákony, ale upravíme jen některé parametry. Skutečně reformní rozpočet bude až v roce 2012.
* * Takže pro rok 2012 mohou být opatření ještě tvrdší?
Ne, budou systémová. Příští rok bude škrtací. A trvám na tom, že škrty jsou sociálně citlivé. Jestliže nevyplatíme porodné každému, kdo porodí, bez ohledu na příjmy a kolikáté je to dítě, tak to pokládám za citlivé. Všichni, kdo máme nějaké děti, víme, že po sobě dědily postýlky, fusaky, kočárky a jiné nákladné věci. Ta sociální dávka je na jednorázové náklady související s přírůstkem do rodiny. A abych nevypadal jako alibista, já jsem pokládal za nejlepší zrušit porodné úplně. Nicméně jsem připraven obhajovat koaliční kompromis. Menší příspěvek na péči o postiženého člověka se týká jen dospělých, nikoli dětí. Jsou čtyři stupně závislosti a my stoprocentně víme, že u toho prvního typu, kterého se změna týká, více než 80 % příspěvku není používáno na nákup sociálních služeb. Je to jen posílení rodinných rozpočtů. Koaliční kompromis tady spočívá v tom, že já jsem navrhoval první stupeň zrušit úplně.
* * U důchodců jste rozhodli o zdanění jejich přivýdělků, proč?
To je naprosto v pořádku, zdaňovat se budou jejich příjmy nad trojnásobek průměrné mzdy. Nikdo jim nebude zakazovat pracovat, ale vznikne-li jim z toho příjem, tak z něho budou platit daně. Každý příjem má být zdaněn.
* * Pokud se tedy např. zruší dědická a darovací daň a převede se pod daň z příjmu, znamená to, že chystáte zrušení osvobození pro nejbližší příbuzné?
Nikoli, protože rodinu vnímám jako jeden celek a zde se jedná o podporu rodiny. Cílem daňové reformy je úspora administrativních nákladů na straně poplatníků i veřejného sektoru. Co se týče daňových výnosů, usiluji o fiskálně neutrální reformu. V tomto případě by i zákon o daních z příjmů zohlednil současná osvobození tak, aby nedošlo ke zvýšení daňové zátěže pro poplatníky v 1. a 2. skupině. Zároveň by se zjednodušila legislativa.
* * Zásahu se dočká i nemocenská, což dopadne nejen na pacienty, tak na zaměstnavatele, na které přehodíte další týden placení nemocenské.
Již dříve jsme snížili odvod do nemocenského pojištění a současně přenesli placení 14 dnů na zaměstnavatele. Je evidentní, že na tom zaměstnavatelé vydělali. Trochu problematické to může být u malých firem. Jinak to vypadá, když přijde chřipková epidemie do Škodovky, a jinak do malé pekárny, tu to může zruinovat. Proto stále bude platit, že do výše 50 zaměstnanců si může vybrat. Je na něm, zda bude platit nižší pojištění a hradit tři týdny nemocenské. Vůbec se nedomnívám, že toto opatření vyvolá nějaké protesty.
* * Budete snižovat objem prostředků na mzdy v rozpočtové sféře. Proč jste z tohoto opatření, které povede i ke snížení platů, vyňali jen učitele?
Rozpočtové priority jsou politické priority. V TOP 09 nás trápilo, že vysokoškolsky vzdělaný učitel má průměrně o třetinu méně než policista. Poměr platu učitele a policisty v ČR je více obvyklý pro země latinskoamerických diktatur než pro země EU.
* * Dá se ale čekat, že se to nebude líbit ostatním – právě policistům, lékařům...
Stát nemá jiné peníze než peníze svých občanů. Chce-li Sněmovna někomu z veřejných rozpočtů přidat, musí někomu jinému sebrat, nebo si jinde půjčit. Ale to je zase od těch samých občanů. Když někdo protestoval, že nějaký krok není spravedlivý, tak jsem jako ministr financí vždycky říkal: Spravedlnost já musím přenechávat Hospodinu, já jsem tady na přerozdělování. Ve slově přerozdělování nehledejme slovo spravedlnost, protože chcete-li někomu něco dát, musíte někomu jinému sebrat. A ujišťuji vás, že obě strany toho procesu slovo spravedlnost vnímají diametrálně odlišně. A jedinou šanci máme dosáhnout rozumné politické dohody: Co je ještě pro někoho únosné platit, aby ten druhý mohl ještě něco brát.
* * Bezpečnostní složky se ale mohou cítit dotčené trojnásob – nejen že se jim zřejmě sáhne na platy, zdaní se jim výsluha, ale ještě se jim sníží příspěvek na bydlení.
Platy jim dolů jít nemusí. A proč to rozepisovat do tří položek? Napište to do jednoho čísla a doplatí na to jenom jednou. Já takové argumentaci nerozumím. Že budeme odstraňovat daňové výjimky, jsme řekli. Že výsluha je příjem, a to, že není zdaněná, je výjimka. Já říkám: udělejme společnost rovných příležitostí a rovných podmínek, a to znamená, že žádné profese nebudou mít výjimky.
* * Chystáte velkou novelu Zákoníku práce. Budou v ní výpovědi ze zaměstnání bez udání důvodu?
Ne, nikdy je ani nikdo z nás nechtěl. Žádná z koaličních stran to neměla ve svém programu.
* * Jak chápat větu z koaliční smlouvy, že se má zvýšit hmotná odpovědnost politiků za škody způsobené při výkonu funkce? Třeba že ministr, který podepíše pro stát nevýhodnou smlouvu, která skončí až u arbitráže, se bude podílet na jejím uhrazení?
Ano, mohlo by to vést i k tomu, že by se podílel na uhrazení škod. Odpovědnost u politiků musí být výrazně vyšší než u zaměstnanců. Není pravda, že kolektivní odpovědnost není individuální. I rozhodování vlády je složeno z individuálních hlasů. Proto budeme trvat na tom, aby se zveřejňovalo, jak kdo hlasoval.
Právo, 17. 7. 2010, Rubrika: Titulní strana, Strana: 1