Chalánková: Spotřebitelé se „soudí“ online
Komentář poslankyně Jitky Chalánkové
Jako podvedený spotřebitel už se cítil mnohý z nás. Řešení sporů mezi zákazníkem a prodejcem ale není nic příjemného, což nejednoho oklamaného odradí od toho, aby se jakkoli bránil. Pomoci spotřebitelům by v budoucnu mohlo mimosoudní vyrovnání.
Mrzí mne, když vidím, jak velmi těžké stále je domoci práv spotřebitele. Nyní jsou i proto v Evropské unii projednávány tři dokumenty, které by měly pomoci, aby mohl každý zákazník řešit spotřebitelské spory i mimosoudně, cestou alternativního subjektu.
Tyto subjekty by měly nabízet nestranné, transparentní, účinné a spravedlivé postupy pro řešení sporů mezi spotřebiteli a obchodníky. Komunikovat s nimi by mělo jít i elektronickou cestou. Za zmínku stojí i chystané interaktivní internetové stránky nabízející přístup k online mimosoudnímu řešení sporů vzniklých z příhraničního elektronického obchodu.
Stránky budou dostupné ve všech oficiálních jazycích členských států EU. V rámci této platformy by se mohly dotčené strany dohodnout na mimosoudním řešení sporu a vyřešit svůj spor zdarma online. Novinky bude provázet informační kampaň.
poslankyně
parlamentnilisty.cz, 16. 2. 2012