Cempírek: Železniční průmysl žádá státní podporu exportu

Komentář poslance Václava Cempírka

Firmy z železničního průmyslu loni zaznamenaly meziroční propad tržeb o 20 % a exportu dokonce o 30 %. Žádají proto větší politickou podporu státu při vývozu svých výrobků a služeb do zahraničí, ale i při udílení domácích zakázek. Ta je podle nich v současnosti nedostatečná.

19. 2. 2013

Na půdě Poslanecké sněmovny se konal seminář na téma Budoucnost proexportní politiky výrobců v železničním průmyslu, který vzešel z iniciativy poslance prof. Václava Cempírka. Diskuze se zúčastnil ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba, ředitel odboru podpory exportu MPO Zdeněk Vališ a zástupci Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Cílem semináře bylo hledat další možnosti podpory českého exportu do zemí Evropy, Asie, ale také Afriky. Podpora ambasád Asociace se ohrazuje proti rušení obchodních zastoupení České republiky v některých zemích. „Ambasády okolních zemí se stávají z velké části obchodními a lobbistickými centry v zahraničí. MPO u nás představilo novou proexportní politiku, která slibuje určitá zlepšení, ale současná situace není dobrá,“ upozornila generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská a dodala: „Zahraniční cesty vrcholových politiků jsou velmi důležité, ale je nutné je intenzivně spojovat i se zájmy českých exportérů a je nutné, aby se politici osobně zasazovali za podporu obchodu a konkrétních projektů našich firem.“ Otevřená ekonomika Druhým faktem, který podle ACRI negativně ovlivňuje český železniční průmysl, je skutečnost, že naše ekonomika patří k nejotevřenějším v Evropě. To má sice své výhody, ale také nevýhody. Negativní dopady spočívají v tom, že český trh je otevřený pro zahraniční investice v míře, která v okolních státech není obvyklá. „Naše firmy jsou v zahraničí doslova válcovány tamní konkurencí, zejména italskou a německou. Je běžné, že za německou firmu lobují němečtí politici, u nás toto není zvykem,“ řekla Marie Vopálenská. „Každá země se v rámci zákonných možností snaží podpořit domácí firmy, zvláště pokud jde o projekty, které jsou financovány z veřejných zdrojů. Tyto investice, pokud jsou realizovány firmami vyrábějícími v ČR, přinášejí své efekty v podobě zaměstnanosti, odvodů daní nebo zvýšení kupní síly obyvatelstva. I ve velmi liberalizovaném prostředí EU je obvyklé, že v těchto projektech jsou úspěšné především domácí firmy,“ zdůraznila Marie Vopálenská.

Příkladem, jak tyto mechanismy fungují například v Německu, kde ekonomika opět roste, je podle ní nedávný tendr na nové tramvaje v Rostocku, kterého se zúčastnila i společnost Škoda Transportation. Ta zakázku nezískala, přestože podala nejlevnější nabídku s maximálním ohodnocením za technickou stránku, přičemž vítězem tendru se stala domácí firma. Český výrobce si stěžoval u Evropské komise, kde zatím neuspěl.

Diverzifikace exportu Třetím negativním faktorem zapříčiňujícím propad železničního průmyslu je celkový propad realizovaných domácích zakázek. Kromě finančních škrtů vlády je podle asociace železničního průmyslu důvodem i neschopnost čerpat evropské finanční zdroje a celkově rozporuplné dopady zákona o veřejných zakázkách. Objem vypsaných a následně zrušených tendrů veřejného sektoru jde do desítek miliard korun. Nedaří se v čase čerpat finanční prostředky současného operačního programu Doprava a není vyloučené, že se část finančních prostředků bude vracet, uvedli zástupci ACRI.

Podle Martina Kuby je třeba více diverzifikovat náš export, který je příliš závislý na automobilovém průmyslu. V prioritních zemích nové exportní strategie ČR máme dobrý potenciál, ale je zde třeba politická podpora, souhlasil ministr a dodal: „Proto jsme se dohodli, že ACRI přijde s návrhem podpory prioritních trhů a jednotlivých odvětví, na kterých bude úzce spolupracovat s ministerstvem průmyslu a obchodu, Českou exportní bankou, Exportní garanční a pojišťovací společností a agenturami CzechTrade a CzechInvest.“ Zároveň bylo přijato usnesení, že se ministerstvo průmyslu a obchodu a zástupci českého železničního průmyslu jednoznačně shodli na potřebě změny zákona o veřejných zakázkách.

FAKTA

ACRI

ACRI je asociace sdružující podniky českého železničního průmyslu a je současně národním členem UNIFE — Evropské asociace železničního průmyslu. Podniky sdružené v ACRI v současné době zaměstnávají v Česku přes 20 tis. pracovníků a loni dosáhly celkový obrat necelých 67 mld. korun, přičemž 43 % tvořil export. Členy ACRI jsou společnosti

působící v oborech: vývoj, konstrukce, výroba a opravárenství kolejových vozidel; výstavba, modernizace a rekonstrukce železniční infrastruktury; montáže, rekonstrukce a servis zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky v železniční dopravě; železniční komponenty a materiály a výzkumné ústavy a zkušebny.

 

Václav Cempírek
poslanec a dopravní expert

Logistika, 19. 2. 2013, rubrika: Spektrum, str. 36

Štítky
Osobnosti: Václav Cempírek
Témata: Doprava
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme