Cempírek: Nový systém pro horizontální překládku

Komentář poslance Václava Cempírka

23. 1. 2012

Prototyp nového zařízení pro horizontální překládku intermodálních přepravních jednotek ContainerMover 3000, který vyvinula švýcarská společnost Innovatrain, byl v minulém roce, před svým uvedením do sériové výroby, představen potenciálním zákazníkům.

ContainerMover 3000 je nové zařízení, které umožňuje horizontální překládku standardních výměnných nástaveb délky 7,5 m a kontejnerů ISO délky 20‘ mezi silničním a železničním dopravním prostředkem u všeobecně nakládkové a vykládkové koleje v obvodu železniční stanice nebo na vlečce. Překládka je možná i pod elektrickým vedením pro elektrickou trakci.

Vývoj nového zařízení obstarala firma InnovaTrain AG, jeho výrobu provedla firma Neuweiler AG z Kreuzlingenu (zaměřená na ocelové konstrukce a technologie svařování) a firma Logocar GmbH (výrobce vozidel) z Langenthalu. Tyto tři švýcarské firmy v úzké spolupráci ve velmi krátké době 6 měsíců vyrobily a odzkoušely nový systém pro horizontální překládku.

Důležitými základními podmínkami pro překládací zařízení jsou: - kontejnery ISO 20‘ a výměnné nástavby budou překládány odlišně než u stávajících řešení pro horizontální překládku, - flexibilita a hospodárnost v aplikaci s nákladním automobilem pro svoz a rozvoz v kombinované přepravě, - schopnost překonat rozdílné výšky ložné plochy při přesunu intermodální přepravní jednotky mezi železničním a silničním dopravním prostředkem a opačně, - bezpečnost a jednoduchost obsluhy zařízení s dálkovým ovládáním, - zajištění kontejneru na nákladním automobilu pomocí fixačních čepů musí proběhnout automaticky, - robustnost a bezúdržbové provedení.

Jak to funguJe Zařízení ContainerMover 3000 sestává ze dvou vzájemně oddělitelných elementů, přesunovatelného zařízení umístěného na nákladním automobilu a adaptéru umístěném na kontejnerovém železničním voze (tzv. nosný rám pro intermodální přepravní jednotky šířky 2,80 m).

Přesunovatelné zařízení je sestaveno z hydraulicky ovládané jednotky se dvěma ližinami, které zajišťují zdvih a příčný boční posuv překládané jednotky na adaptér umístěný na železničním voze.

Adaptér (nosný rám) umístěný na železničním voze je sestaven ze dvou příčných nosníků s kontejnerovými rohovými čepy a dvou integrovaných vodicích lišt, které jsou spojeny dvěma vnějšími podélníky. Bezpečný posun ližin přesunovatelného adaptéru je zajištěn spojením podpůrného zařízení s nosným rámem, zaklesnutím hákového mechanismu. Pro zhotovení nosných rámů byly využity běžně dostupné komponenty, které zajišťují jeho vysokou bezpečnost a použitelnost. Výšku zvedacího zařízení lze přizpůsobit pomocí vzduchových pružících měchů. Posun přepravní jednotky (odvalování) je realizován s pomocí posuvu ližin řetězovým pohonem ve vodicích lištách nosného rámu.

adaptér nepředstavuJe nevýhodu To že tento systém horizontální překládky využívá dodané zařízení - adaptér, se může zdát na první pohled jako nevýhoda. Tyto adaptéry jsou však jednoduché konstrukce a na železničním voze jsou umístěny na standardních fixačních prvcích pro kontejnery a výměnné nástavby.

Nový systém ve srovnání s doposud využívaným systémem CargoDomino resp. Mobiler má výhodu v tom, že výměnné nástavby již nemusí být vybaveny dvěma příčnými tunely ve spodním rámu, do kterých se zasunovaly překládací ližiny. Cisternové výměnné nástavby nebo kontejnery musely být vybaveny trvalými nebo adaptivními konzolovými úchyty pro manipulaci s překládacími ližinami. Na standardní železniční vozy pro kombinovanou přepravu musely být na ložné ploše (podlaze) přivařeny příčné pásy, které umožňují krokový posuv překládacích ližin.

Václav Cempírek
poslanec a univerzitní profesor

Logistika, 23. 1. 2012, Rubrika: Projekty, str. 16

Štítky
Osobnosti: Václav Cempírek
Témata: Doprava
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme