Cempírek: Co nám přinesou státní maturity?
Komentář poslance Václava Cempírka
Ústředním tématem dnů minulých a jistě i budoucích byly a jsou státní maturity. Záležitost, o jejíž realizaci se pokoušela vláda minulá a do finále ji přivedla vláda současná. Minulý týden i přes všechnu kritiku a nezdary odstartovaly na prvních školách ústní státní maturity.
Myšlenka státní maturity vznikla již v 90. letech, legislativně zakotvena byla však až v roce 2004 a k její realizaci mělo dojít v roce 2008. V roce 2007 ale byla navržena změna zákona, kterou došlo k posunutí a modifikaci státních maturit.
Systém státní maturity má již od počátku své sympatizanty i odpůrce. Její podporovatelé považují tento model za možný prostředek garance kvalitní a sjednocené úrovně všeobecného středoškolského vzdělávání. Navíc by se mohla po úspěšném zavedení stát jedním z podkladů pro přijetí na vysokou školu, což funguje v řadě evropských zemí. Osobně se domnívám, že idea nové sjednocené maturitní zkoušky má své opodstatnění a pokud budou dodržována pravidla zaručující spravedlivý a objektivní přístup ke všem studentům, stane se transparentním prostředkem pro porovnání úrovně vzdělání. Na druhou stranu ovšem chápu kritické hlasy ozývající se proti myšlence státních maturit, některé z nich jsou jistě opodstatněné. Je tedy nezbytně nutné upozadit veškeré nedostatky, které přínos státní maturity snižují a degradují ji na další zbytečnou a drahou ministerskou aktivitu. Jedná se především o problémy administrativního a organizačního charakteru, které lze poměrně rychle a snadno odstranit.
Nejen učitelé, ale i studenti na Vyšší a Střední odborné škole Gustava Habrmana a na Gymnáziu v České Třebové byli připraveni na zahájení státních maturitních zkoušek, které pro ně začaly 9. května. Sám jsem zvědavý na jejich průběh, proto jsem se rozhodl osobně se jich nějaký den zúčastnit a výsledky studentů shrnout v krátkém komentáři bezprostředně po jejich ukončení a vyhodnocení.
Letošní státní maturity jsou něco jako křest ohněm. Pokud neskončí fatálním nezdarem a povede se „vychytat“ většinu nedostatků, především snížení administrativní práce, mohly by přesvědčit své odpůrce o nutnosti a prospěšnosti změny v maturitním systému, který jak z hlediska učitelů, tak studentů povede jen k lepšímu.
Orlický deník, 11. 5. 2011, Rubrika: Orlicko, str. 3