Besser: Zachováme užitnou i kulturní hodnotu

Rozhovor s ministrem kultury Jiřím Besserem

13. 10. 2010 | 12:24

Moderátor (Veronika Sedláčková):

Zhruba tři roky trvající spor o historickou budovu ústecko-orlického nádraží končí a vyhráli její zastánci. Zástupci ministerstev kultury a dopravy se domluvili a dokonce prý i našli způsob, jak rozsáhlou rekonstrukci zaplatit. Jaké je tedy řešení, na jehož konci by mělo být moderní nádraží, kterému bude vévodit státem uznaná kulturní památka? Zeptala jsem se ministra kultury Jiřího Bessera z˙TOP 09.

 

Host (Jiří Besser):

No je svým způsobem z˙mého pohledu nadstandardní, protože dva resorty, které spolu z˙podstaty svých kompetencí běžně na této úrovni nespolupracují, tak spojily své síly a já jsem navrhl ministrovi dopravy Vítu Bártovi, aby ústecko-orlické nádraží České dráhy a.s., kde největší podíl má právě Ministerstvo dopravy, aby se k˙němu nechovali macešsky, aby se k˙němu chovali jako řádný hospodář ke své nemovité památce a ke svému nemovitému vlastnictví. Nejenom na základě stavebního zákona jsou oni povinni se o něj starat. Ale to znamená, že když jsme ho prohlásili kulturní památkou, tak se musí starat ještě o něco více. Pan ministr Bárta to pochopil a České dráhy se neodvolaly do mého rozhodnutí a nyní připravujeme společný projekt, jak zachovat toto nádraží pro budoucí generace a zároveň aby bylo účelně využito.

 

Moderátor (Veronika Sedláčková):

Znamená to, že ta historická budova v˙Ústí nad Orlicí zůstane a bude součástí modernizovaného nádraží?

 

Host (Jiří Besser):

Ano. Budeme pracovat na tom se zapojením všech institucí, které pracují na úseku památkové péče i zároveň těch, kteří se starají o moderní dopravu v˙České republice tak, aby ta budova zůstala zachována a přitom našla smysluplné využití a jaksi využití i pro cestující a pro místo, kde se nachází.

 

Moderátor (Veronika Sedláčková):

Je tady praktická stránka věci. Ústecko-orličtí trvají na tom, aby to nádraží zůstalo, tedy alespoň někteří z˙nich. Ale také na tom, aby co nejdřív proběhla ta rekonstrukce, protože nádraží je údajně dokonce nebezpečné. Je nějaká šance, že ta rekonstrukce bude už příští rok?

 

Host (Jiří Besser):

Tak určitě věřím, že v˙příštím roce bude zahájena ta rekonstrukce. V˙současné době je ustavena meziresortní komise, v které jsou lidé z˙Ministerstva dopravy, za Ministerstvo kultury paní náměstkyně doktorka Matoušková a chystá se vlastně celkový projekt, jak to nádraží využít. Budou to připomínkovat odborní památkáři. Moje představa, taková ta ideální i pana ministra Bárty je ta, aby zvenku ten plášť toho nádraží zůstal maximálně zachován a ten vnitřek aby bylo povoleno využít i třeba pro moderní odbavování lidí a pro moderní využití, případně částečně pro nějaký drobný muzejní prvek.

 

Moderátor (Veronika Sedláčková):

Otázka možná zásadní, najdou se na to v˙rozpočtu peníze?

Host (Jiří Besser):

No tak já si myslím, že v˙rozpočtu vlastníka, to znamená Českých drah a.s., se peníze na takovouto věc musí najít. Pan ministr Bárta je tomu nakloněn a já z˙pozice ministra kultury budu maximálně dbát na to, aby památkáři, Národní památkový ústav a všichni odborníci, kteří z˙Ministerstva kultury jsou zodpovědni za kulturní dědictví, k˙tomu přistoupili maximálně odpovědně. Kromě toho, že existují v˙naší zemi již od roku 92 různé daňové úlevy pro ty, kteří vlastní kulturní památku, ať jsou to státní instituce nebo soukromníci, tak samozřejmě existují i programy na záchranu architektonického dědictví. Takže tady z˙havarijního programu Ministerstva kultury určitě pro rok 2011 mohou České dráhy čerpat, pokud rychle připraví projekt. Určitě společnou řeč najdeme. Já si skutečně myslím, že to je příklad, jak by se měl stát chovat ke svému kulturnímu dědictví.

ČRo, 13. 10. 2010, Pořad: Radiožurnál

Štítky
Osobnosti: Jiří Besser
Témata: Doprava, Kultura
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme