Upravovat síť škol ano, ale koncepčně a s rozmyslem
Za poslední roky ubývá v důsledku demografického vývoje počet studentů středních škol a tento trend bude pravděpodobně pokračovat až do roku 2016. S problémem nízkého počtu uchazečů zvláště některých oborů se potýkáme již několik let a v mnoha krajích je k problému přistupováno značně nekoncepčně a řešení mnohdy spočívá hlavně ve slučování škol, a to mnohdy i se zcela nesouvisejícími obory.
V každém případě je nutné důkladně zvažovat počet otevíraných tříd v jednotlivých oborech, kdy množství přijímaných studentů by se mělo odvíjet od potřeb praxe. Pokud si uděláme detailní analýzu, pak můžeme zjistit, že i přes problémovou nezaměstnanost se v některých částech republiky může již nyní vyskytnout nedostatek některých odborníků. Příkladem může být zemědělské školství, kde jsme na základě analýzy všech zemědělských oborů v České republice došli k závěrům, že pokud by v nadcházejících dvaceti letech nastupovalo do provozu 30 procent absolventů (s vyššími počty asi nemůžeme počítat, neboť řada studentů odchází na vysoké školy, další pak přecházejí do jiných rezortů), nedostávalo by se každoročně skoro 40 procent potřebných nových pracovníků. Jejich počet je možné z řady statistických dat odrážejících věkovou a vzdělanostní strukturu pracovníků poměrně přesně odhadnout. Při bližším pohledu na jednotlivé kraje je patrné, že značné problémy na Moravě mohou nastat např. v kraji Zlínském a Jihomoravském, kde poptávka provozu nemusí být v budoucnu naplněna skoro z poloviny.
Jsou tyto teoretické výpočty reálné? Při rozpravě s managementem jednoho z největších zemědělských podniků v Olomouckém kraji to v první fázi vypadalo, že se jich tento problém až tak netýká. Po detailnějším prozkoumání věkové struktury pracovníků však vyšlo najevo, že více než 52 % zaměstnanců jsou starší 50 let, přičemž velká část odejde do starobního důchodu během následujících pěti let. Podnik se tak bude potýkat s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců se zemědělským vzděláním.
Nebylo by načase, aby si kraje zpracovaly koncepci potřeb pracovníků v klíčových oborech a k tomu přizpůsobily síť vzdělávacích zařízení? Upravovat síť škol včetně případného slučování je nevyhnutelné, ale musí být prováděno koncepčně, profesionálně a s rozmyslem.
Bořivoj Šarapatka
Poslanec PS Parlamentu ČR