Růžička: Vyšší platy učitelů jsou investicí do dětí

13. 3. 2017

(editovaný přepis hlavních bodů rozhovoru se senátorem Jiřím Růžičkou)

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Kdysi jste řekl větu, která mě zaujala. "Učitelé jsou nejhůř placenými vysokoškoláky v České republice." Ještě pořád si to myslíte? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Bohužel si to nejenom myslím, ale je to pořád pravda. Možná, že ještě nějací knihovníci a archiváři na tom budou i o něco hůře, ale učitelé jsou nejhůře placení vysokoškoláci v této zemi.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Kde jste na to přišel?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

To jsou statistiky Českého statistického úřadu, kde je to rozděleno podle skupin jednotlivých pracovních oborů. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Paní ministryně Valachová řekla, že budou mít učitelé průměrně 43 tisíc.

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Bylo by to samozřejmě dobře, ale zatím mají 23 tisíc.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Kolik by byla podle Vás adekvátní odměna za odvedenou práci učitele?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Paní ministryně vypálila nějakou částku. Nevím, proč zrovna 43 tisíc. Pravděpodobně se to vztahuje k nějakému průměrnému platu. Myslím si, že by měli mít aspoň to, co mají ostatní vysokoškoláci. To se pohybuje i ve státních službách kolem 35 nebo 40 tisíc.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Hraje finanční složka v kvalitě skutečně takovou roli?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

To je samozřejmě velice důležitá věc. Nejde o to, abychom jenom zlepšili platy učitelů. Jde o to, abychom měli pro svoje děti ty nejlepší učitele. To není investice do učitelů jako do lidí. To je investice do našich dětí, do naší budoucnosti. Samozřejmě, že ze špatného učitele tím, že mu přidáte 10 tisíc, dobrého neuděláte. Ale budete mít šanci si učitele sehnat, vybrat a také je zaplatit. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Naivně si myslím, že nejlépe učí ti učitelé, které to baví, kteří to mají jako za své. Skoro je jedno, kolik za to mají.

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

To je hezká představa, ale bohužel nereálná. Za svoji ředitelskou kariéru jsem zažil mnohokrát, že přišli skvělí učitelé a řekli: „Pane řediteli, omlouvám se, já si potřebuju koupit byt. Nedostanu ani hypotéku.“ Jedna skvělá češtinářka přišla a říká: „Pokoušela jsem se získat hypotéku na byt, nedali mi ji. Musela si ji vzít moje maminka.“ To je hanebné.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Nefunguje to tak, že jsou srdcaři? Kolik jich je u Vás na gymnáziu? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Mám ve škole kolem 80 externistů. Řekl bych, že 30 % až 35 % by za učení dalo život. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

To je velké číslo. Čekal jsem, že řeknete dva nebo tři.

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Jsme ale také škola, kde mají lidé něco navíc. Doufám, že tam mají dobré prostředí a chytré, vstřícné děti, které učí. To dělá samozřejmě hodně. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Hraje poměr učitelů muži – ženy také roli? Že muži potřebují živit rodiny?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Samozřejmě, že to hraje roli. Hlavně feminizace základního školství, o mateřských školkách ani nemluvím, je tak obrovská, že to je škodlivé. Je přirozené, že se děti setkávají s muži a ženami. To je jedna věc. Že je ale nějak ovlivňují a posouvají, to by měl být pohled vyvážený.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Jak je to aktuálně na středních školách? Kolik je učitelů a učitelek třeba u Vás?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Myslím, že na středních školách je to podstatně lepší než na základních školách. U nás je poměr asi 45 % mužů a 55 % žen. Jsme na škole, která má jisté parametry kvality. Doufám, že tam spousta lidí učí ráda. Je to vyrovnané. Také se o to hodně snažím. Ne, že bych vybíral někoho podle toho, jestli je muž nebo žena. To bych si v životě nedovolil.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Kdybych byl ředitelem, tak chci půlku sboru muži a půlku ženy, abych to naplnil.

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

To není tak jednoduché. Jsou obory, kde jste rád, že máte nějakého učitele. To je třeba matematika, fyzika. Jsou obory, o které nezavadíte, jak je rok dlouhý. Nezavadíte o učitele, který by se pohyboval ve vzduchoprázdnu a říkal: „Chci učit. Prosím Vás, vezměte mě do školy.“

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Pane řediteli, jaký prorokujete vývoj maturitám z matematiky? Dojde na ně?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Pokusil jsem se celou situaci trošičku změnit. Matematika by se měla učit a je důležité, o tom jsem hluboce přesvědčený, že by se měla učit dobře. Není důležité ale matematiku testovat maturitou. Mně se moc líbilo, když jsme se o tom bavili s panem profesorem Hejným, což je zakladatel progresivní metody vyučování. Říkal: „Matematika a maturita nejde dohromady, to není správné. Proč? Pane řediteli, myslíte si, že samým vážením prase ztloustne? Neztloustne. Potřebujeme, aby to prasátko bylo tlusté, růžovoučké. To ale neznamená, že ztloustne tím, že ho budeme převažovat.“ To je krásné přirovnání.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Jak to dopadne u samotných maturit? Jaká bude úmrtnost? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

To bylo hlavní jádro sporu mezi mnou a paní ministryní, když jsme o tom v posledních 3 týdnech vedli debaty. Ona přišla s tím, že všechno změníme. Seženeme učitele matematiky. Jinak je vzděláme. Dáme jim peníze. Dáme jim metody. Myslím, že to je v následujících 4 letech v podstatě neproveditelné. Lidi musí začít tu změnu už v prvním ročníku. Nejde, abychom to změnili v maturitním ročníku. Z tohoto pohledu mně vstávají vlasy hrůzou, když si představím, jak to bylo třeba vloni na jaře, když z matematiky propadlo skoro 25 % maturantů.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

To je hrůza, že?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

To není všechno. Ti, co propadli z matematiky, nebyli ti, kteří se k ní přihlásili, protože ji umí, mají k ní vztah, je pro ně důležitá. Troufnu si tvrdit, že velká část z nich byli ti, kteří cizí jazyk umí ještě hůř než matematiku. Z tohoto pohledu to vidím jako velkou katastrofu na obzoru. Budu rád, když to tak nebude. Dnes si spousta lidí mohla vybrat mezi matematikou nebo cizím jazykem. Teď všichni natvrdo pěkně matematiku. Těch lidí přibude řádově o desítky procent. Obávám se, aby to nedopadlo zoufale. Anebo to nedopadne zoufale, protože uděláme to, že zadání snížíme. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Řekněte mi, kdy jste naposled v běžném životě řešil kvadratickou rovnici, derivaci nebo integrál? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Samozřejmě, že se praktickou využitelností často argumentuje. Myslím, že to není úplně fér. Matematika jako taková, a teď se jí budu zastávat, i když jsem proti povinné maturitě z matematiky, je obor, který rozvíjí věci, které jiné obory nedělají. Rozvíjí logické postupy a schopnost analyzovat, důležitou věc, dojít k ověřitelnému výsledku. Něco, co bych shrnul obecně do pojmu jistá matematická gramotnost. Tu bychom měli rozvíjet. To je vedle komunikační gramotnosti, vedle jazykové gramotnosti nesmírně důležité.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Vy jste řekl komunikační gramotnosti? Není to třeba v rámci občanské nauky?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

To přece být může. Představte si, že učíte občanskou výchovu. Můžete ji učit tak, že si učitel stoupne před třídu a začne jim přednášet o tom, co to je Ústava, jaký je politický systém naší země a tak dále. Taky to ale může udělat úplně jinak. Může říct: „Ty si přečteš tohle. Ty si přečteš tamto. Uděláme si malý seminář a budeme se bavit o tom, jestli Ústava změnitelná je nebo není.“ Co rozvíjíme? Komunikační gramotnost.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Mám pocit totiž, že se ve školách učí nesmysly, které v životě nebude nikdo z dětí potřebovat.

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

To je samozřejmě velice složité. Myslím, že i na škole musíme získávat informace, nějaký stavební materiál. Používám takový příměr, že bez stavebního materiálu dům nepostavíte. To jsou informace, poznatky, vědění. Představte si, že ze stavebního materiálu můžete postavit krásný dům, nápaditý s hezkou a skvělou stavbou. Anebo z toho můžete postavit něco odporného. Na nás je, abychom stavěli co nejlepší stavby. Mám pocit, že se na školách hodně soustředíme na sbírání toho materiálu.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Pane řediteli, do jaké míry Vás zasáhla pamlsková vyhláška? Vás bych tipoval na chlapíka, který se tomu od srdce zasmál. 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Ano, velice jsem se tomu zasmál. Smál jsem se tomu do doby, než mě začali bombardovat kolegové, jestli s tím mám stejný problém jako oni, že paní prodavačka řekne, že není schopna nic vymyslet a není schopna prodávat. Že by musela prodávat jenom vodu a suchý chleba. Přišlo mi to líto. Jednak kvůli tomu, že si děti mohly svačinu ve škole koupit. Jednak kvůli paním, které to měly jako jistý zdroj příjmů. Nejvíc ze všeho mě naštvalo, že někdo má tu drzost, že řekne: „My jako stát víme dobře, chlapče, děvče, co je pro tebe správné. Nebudete jíst tenhle jogurt, protože má o miligram cukru víc, než si představujeme.“ Považuju to za děsuplné.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Když se zodpovědný rodič v dnešní době rozhoduje, kde umožní studium svému všestranně talentovanému potomkovi. Podle čeho si mají vybírat školu?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Dobrá škola může být pro každého něco jiného. Pro někoho může být dobrá škola to, že tam dostane hodně stavebních kamínků, informací. Pro jiného, že se učí hodně komunikovat. To všechno jsou varianty, které jsou naprosto v pořádku. Daleko důležitější je to, co je dnes běžné, že všechny školy dělají den otevřených dveří. Jděte na tu školu. Poproste, ať vás tam nechají den chodit do třídy. Takových rodičů přibývá. Napíšou mi a jsou překvapeni, když jim řeknu: „Jistě, jestli chcete, objednejte se.“ 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Mezi děti?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Proč ne? Co je na tom špatného? Zrovna příští týden má druhá půlka Prahy jarní prázdniny. Jedna maminka mi napsala: „Hlásíme se k vám a zajímalo by nás, jak to vypadá. Mohli bychom přijít?“ Tak řeknu, že jasně. Když jich nepřijde 20 najednou, ale sedne si do třídy na jeden den dítě, tak to neuškodí vůbec nikomu a ničemu. Je to správné a rozumný ředitel tomu naopak jde vstříc. Když děláme dny otevřených dveří, tak necháváme organizaci, provázení, předávání informací na našich studentech. Když si já jako ředitel stoupnu do jídelny a budu tam hodinu hřímat na rodiče, které tam shromáždí, jak jsme skvělá škola, to jim můžu nakukat cokoli. Když je provázejí po škole studenti, tak to je daleko smysluplnější.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Příběh týrané učitelky je nepříjemná věc. V čem vidíte, Vy jako zkušený pedagog, chybu?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Chyba byla v tom, že to vedení školy nechalo dojít takhle daleko. Jistě, paní měla pravděpodobně osobní problémy, osobní předpoklady. Není normální, že se člověk nechá terorizovat dětmi, které si něco takového dovolí. Jako ředitel školy bych měl vědět něco o tom, co se tam děje, a nějakým způsobem na to zareagovat. Jestli dělám, že to neexistuje, tak je to chyba.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

A kde je hranice? Co můžete udělat, když by se takové dítě našlo ve Vaší hodině nebo u některých Vašich podřízených?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Pokud se takové dítě projevuje u mě v hodině, tak není něco v pořádku s tím dítětem, ale i se mnou jako učitelem. Myslím, že u silných vyrovnaných odborně zdatných učitelů si tohle děti nedovolí. Zase jsme u toho, o čem jsme mluvili na začátku. Ve škole bychom měli mít dobré lidi, silné osobnosti, ke kterým si to nikdo ani nedovolí. Nesmíte dělat, že to neexistuje. Musíte to nějak řešit. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Zeman ohlásil kandidaturu na Hrad v dalším období. Máte z toho radost?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Nemám z toho radost. Na druhou stranu mě to ani nepřekvapuje. Jsem přesvědčený, že by si naše země zasloužila prezidenta, který bude směřovat jinam než současný pan prezident. Na druhou stranu, když říkám, že by si naše země zasloužila, tak kdysi dávno Michal Kocáb řekl: „Máme takovou vládu, jakou si zasloužíme.“

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Kdo jiný by byl ale zadobře s třemi nejvlivnějšími lidmi na světě? 

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Myslíte prezidenta Spojených států, Ruska a Číny? 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Ano.

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Pravda je, že se s nimi setkal. To je neuvěřitelné.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

Lepší silným vzdorovat?

Jiří RŮŽIČKA, ředitel Gymnázia Jana Keplera v Praze, senátor

Ne vzdorovat silným. Vyrůstal jsem po 48. roce. Mám pocit, že jsme s Ruskem nikdy neměli nejlepší zkušenosti. Jsme už 8 let součástí velkého mezinárodního projektu, kdy naši studenti každý rok pracují na nějakém tématu. Pak se sjede z každé země x lidí, někam do jedné země. Letos to mělo být v Číně. Už 8 let s námi jezdí na všechny akce. Všechno se připravilo a měsíc předem nám učitel napsal: Z politických důvodů jsme se rozhodli, že vás tady nechceme.“

Zdroj: Pressklub, Frekvence 1, 12. 3. 2017

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme