Kalousek: Dosáhli jsme moderní a kvalitní podoby služebního zákona
Rozhovor s prvním místopředsedou TOP 09 Miroslavem Kalouskem
Opozice blokováním služebního zákona dosáhla svého, vládní koalice ustoupila výhradám ODS a TOP 09 a nebude prosazovat generální ředitelství státní služby. Díky tomu bude šance, že zákon, který po Česku požaduje i Evropská unie, bude nejen přijat, ale bude platit déle než jedno volební období. Místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek si však o vstřícnosti vládní koalice nedělá velké iluze.
„Myslím, že kdybychom nesáhli po mimořádném instrumentu zablokování projednávání zákona, že jsme byli nemilosrdně přehlasováni,“ prohlásil v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz současný lídr sněmovní opozice.
Jste spokojen s tím, že vládní koalice nakonec ustoupila od myšlenky generálního ředitelství státní služby v zákonu o státní službě?
Samozřejmě, že jsem spokojen. Jednak jsme dosáhli podoby služebního zákona, o které si myslíme, že je moderní a kvalitní, za druhé si myslíme, že jsme prokázali, že opozice nemusí být bezzubá, je-li důsledná a pracovitá a ví, co chce. Tady je potřeba zdůraznit, že to ovoce přinesla velmi těsná a kolegiální spolupráce obou dvou poslaneckých klubů pravicové opozice.
Bude vaše sněmovní frakce TOP 09 po této zkušenosti společně postupovat s poslaneckým klubem ODS, když se vám to tentokrát vyplatilo?
My budeme společně postupovat tam, kde budeme mít společné postoje. Je také fakt, že jsme použili naprosto mimořádný nástroj zablokování projednávání zákona, to samozřejmě můžete použít jen ve výjimečných situacích, tam, kde máte pocit, že je ohrožena demokracie nebo demokratická správa země. Což jsme v tomto případě opravdu měli.
Vládní koalice tedy nemusí mít strach, že zablokujete Poslaneckou sněmovnu pokaždé, když budete mít rozdílný názor na nějakou předlohu zákona?
Já i kolega Stanjura (předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura – pozn. red.) zdůrazňujeme, že tento mimořádný proces totálního zablokování projednávání zákona jsme ochotni použít jen v opravdu výjimečných případech.
Věříte, že podobně vstřícně jako v případě zákona o státní službě bude vládní koalice jednat s opozicí, když budete mít na některé věci rozdílné názory, nebo šlo jen o výjimku, protože jste strašili zablokováním zákona?
My jsme nestrašili, my jsme předvedli, že to umíme. Já bych si hrozně přál, kdyby to tak bylo, oceňuji vládní koalici, že ten vstřícný krok dokázala udělat. Otázkou je, do jaké míry by byla ochotná ho udělat, kdyby nebyl použit ten mimořádný instrument zablokování projednávání zákona. Nedělám si zase příliš velké iluze. Myslím, že kdybychom po tomto nástroji nesáhli, že jsme byli nemilosrdně přehlasováni.
Budete se podílet na přípravě nového návrhu zákona o státní službě, nebo už jste se dohodli na všech hlavních obrysech a pak ho budete už jen dolaďovat při dalším projednávání ve sněmovně?
My jsme uzavřeli politickou dohodu, na základě které zpracují legislativní podobu, tady chci ocenit, že už to nebudou zpracovávat na koleně amatéři, ale že to opravdu sepíší profesionálové z legislativního odboru Ministerstva vnitra. A dohodli jsme se, že zástupci těch politických stran, které dohodu uzavřely, budou průběžně kontrolovat legislativní práce, aby skutečně proběhly tak, jak jsme se dohodli. A za předpokladu, a nemám důvod nevěřit tomu, že to tak nebude, že budou práce legislativců pod politickým dohledem, až text bude hotov, mělo by dojít 27. srpna k jeho navrácení do legislativního procesu, do druhého čtení, kde je možné podávat pozměňovací návrhy. A tento text, který se napíše, bude předložen jako komplexní pozměňovací návrh. Domnívám se, že bychom se pod něj měli podepsat všichni předsedové poslaneckých klubů parlamentních stran, kteří jsme tu dohodu uzavřeli. A pak jsme pochopitelně připraveni pro ten zákon aktivně hlasovat.
Jste už přesvědčen, že se podaří na jedné straně splnit smysl zákona, to znamená odpolitizovat a zprofesionalizovat státní správu, a současně zabránit tomu, před čím jste varovali, aby nedošlo k zabetonování současných úředníků a k vytvoření úřednické šlechty?
Ano, to zabetonování nehrozí, protože k tomu, čeho jsme se nejvíce obávali, tedy že generální ředitel, který jmenuje státní tajemníky, a že budoucí generální ředitel může být vybírán jen z jím jmenovaných státních tajemníků, nedojde. Generální ředitel nebude, státní tajemníky bude jmenovat vláda na návrh příslušného ministra a okruh osob, které se budou moci zúčastnit výběrového řízení, je výrazně rozšířen. My to teď pokládáme za moderní a správnou normu. A ani si nemyslím, že to byl politický spor, to byl prostě systémový spor, protože autoři předlohy se nechali inspirovat rešeršemi starými dvacet let. Mezitím ten svět někam postoupil. Myslím, že jsme přispěli k výrazné modernizaci té normy.
Nelitujete dnes, ve světle toho, že se byla vládní koalice schopna dohodnout s opozicí, aby zákon o státní službě přežil déle než jedno volební období, že jste v dobách Topolánkovy a Nečasovy vlády také některé věci víc nekonzultovali s opozicí, protože by třeba nebyly dnes - po změně politické garnitury - rušeny jako zdravotnické poplatky nebo druhý pilíř důchodové reformy?
Já se domnívám, že nic nešlo konzultovat víc než například penzijní reforma. Ale setkali jsme se s totálním negativismem. My jsme nikdy neslyšeli to, co sociální demokracie slyšela od nás: „Bude-li to takhle a takhle, tak my to podpoříme." My jsme vždycky slyšeli jen „ne, s tím a s tím my nesouhlasíme“, a když jsme to upravili, tak jsme zase slyšeli: „A my nesouhlasíme s tím a s tím." My jsme nikdy žádný konstruktivní návrh nedostali, vždycky jsme slyšeli jen negativistickou kampaň. V tom byl ten zásadní rozdíl. V případě zákona o státní službě jsme kromě jasných výhrad, s čím nesouhlasíme, také předložili ústně a písemně, jak bychom si to představovali.
V souvislosti s přípravou na komunální volby se objevují informace, že po zkušenostech z některých radnic, například pražské, kdy je vedení magistrátu včetně primátora TOP 09 Tomáše Hudečka obviněno za politické rozhodnutí, se lidé na kandidátky do komunálních voleb v řadě míst moc nehrnou. Máte také podobné poznatky?
Před tím jsem mnohokrát varoval v Poslanecké sněmovně, že současná, někdy až zběsilá kriminalizace kolektivních politických rozhodnutí, která je módou posledních dvou až tří let, samozřejmě odrazuje schopné, úspěšné a slušné lidi od toho, aby takové riziko podstupovali. A často si kladu otázku, jestli to není úmysl, zda nejsme svědky částečně úmyslného rozkladu demokratické scény, právě proto, aby nebyla akceschopná a aby nebyla obsazována těmi nejschopnějšími.
parlamentnilisty.cz, 7. 8. 2014, rubrika: Rozhovory